بیانیه مشترک شورای همکاری خلیج فارس و واشنگتن؛ حمایت از مذاکرات آمریکا و ایران
به گزارش اطلاعات نیوز، دفتر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی با انتشار بیانیه مشترک اعلام کرد: نشست وزیران بین ایالات متحده و شورای همکاری خلیج فارس (GCC) در ۲۵ ژوئن ۲۰۲۶ در منامه به...
به گزارش اطلاعات نیوز، دفتر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی با انتشار بیانیه مشترک اعلام کرد: نشست وزیران بین ایالات متحده و شورای همکاری خلیج فارس (GCC) در ۲۵ ژوئن ۲۰۲۶ در منامه به ریاست مشترک مارکو روبیو، وزیر امور خارجه آمریکا و عبداللطیف بن راشد الزیانی، وزیر امور خارجه بحرین و رئیس فعلی شورای وزیران شورای همکاری خلیج فارس، با حضور وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و جاسم البدیوی دبیرکل این شورا، برگزار شد.
در این بیانیه آمده است: وزیر امور خارجه آمریکا بر تعهد پایدار ایالات متحده به امنیت شورای همکاری خلیج فارس تاکید کرد و وزرا نیز بر تعهد خود به مشارکت استراتژیک ایالات متحده و شورای همکاری خلیج فارس مجددا تاکید کردند.
در این بیانیه مشترک آمده است: وزرا از امضای تفاهمنامه مورخ ۱۷ ژوئن میان ایالات متحده و ایران و میانجیگری مهم پاکستان و قطر استقبال و حمایت کردند.
در این بیانیه ادعا شده است: آنها (وزرای خارجه آمریکا و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس) بر لزوم حفظ شتاب و وحدت در جریان مذاکرات به سمت پایان دائمی خصومتها و هدف مشترک جلوگیری از توسعه یا دستیابی ایران به سلاح هستهای تاکید کردند.
وزرای شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا در بیانیه مشترک خود مدعی شدند: «صلح و امنیت پایدار منطقهای نیازمند پاسخگویی ایران درباره مسائل مختلف از جمله موشکهای بالستیک، پهپادها و حمایت این کشور از گروههای نیابتی در منطقه است.»
وزرا همچنین بر اهمیت بازگشایی تنگه هرمز تاکید و خاطرنشان کردند که ناوبری آزاد، بیقید و شرط و نامحدود، از جمله حق عبور ترانزیتی که طبق قوانین بینالمللی تضمین شده است، همچنان برای امنیت منطقهای و جهانی ضروری است.
در این بیانیه آمده است: آنها هرگونه عوارض، هزینه یا تلاش برای اعمال کنترل بر تنگه را رد کردند و از اعلامعمان و سازمان بینالمللی دریانوردی در مورد آغاز طرح تخلیه بیش از۱۱ هزار دریانورد سرگردان در منطقه استقبال کردند.
در این بیانیه همچنین ادعا شده است: «هرگونه تجارت و سرمایهگذاری با ایران مشروط و برگشتپذیر است و منوط به پایبندی ایران به یادداشت تفاهم و توافق نهایی، توقف رفتارهای بیثباتکننده و ایجاد شرایط لازم برای تعامل اقتصادی است.» در حال تکمیل است
