نوسان ارز عامل اصلی گرانی شد؛ کسبه مقصر نیستند
به گزارش اطلاعات نیوز، حسین شریعتمدار طهرانی امروز _دوشنبه یکم تیر_ در برنامه میز اقتصادی با عنوان روز ملی اصناف، نظارت و عملکرد با اشاره به نقش سه و نیم میلیون واحد صنفی در اقتصاد خرد کشور، عملکرد...
به گزارش اطلاعات نیوز، حسین شریعتمدار طهرانی امروز _دوشنبه یکم تیر_ در برنامه میز اقتصادی با عنوان روز ملی اصناف، نظارت و عملکرد با اشاره به نقش سه و نیم میلیون واحد صنفی در اقتصاد خرد کشور، عملکرد اصناف در سال گذشته را مطلوب دانست و اظهار کرد: ایجاد شفافیت در کل زنجیره تولید و توزیع امری ضروری است.
وی با تشریح آمادگی اصناف برای اجرای سامانه صورتحساب الکترونیکی از راهاندازی سامانه شفاف ایران به همراه اتاق بازرگانی خبر داد و اظهار کرد: نوسانات نرخ ارز عامل اصلی گرانیهای اخیر بوده که خارج از حیطه اختیار کسبه و فعالان اقتصاد خرد قرار دارد.
دبیر هیئت عالی نظارت بر سازمانهای صنفی کشور درباره وضعیت اقتصادی و نقش اصناف در کنترل بازار افزود: اقتصاد بازار ما دو بخش دارد؛ در اقتصاد کلان تصمیمات اتخاذ میشود و در اقتصاد خرد که مغازهها هستند، تصمیمات خود را نشان میدهد.
شریعتمدار با اشاره به افزایش نرخ ارز و تأثیر آن بر قیمتها تصریح کرد: نوسان نرخ ارز سبب گرانی شده است که این موضوع به کسبه مرتبط نیست و خارج از حیطه اختیار آنان است.
وی به حجم اشتغال در بخش اصناف اشاره کرد و گفت: در این سه و نیم میلیون واحد که هر کدام به طور متوسط دو و نیم نفر کارمند دارد و کار میکنند، حدود نه تا ۱۰ میلیون خانوار فعالیت دارد که اگر با ضریب سه محاسبه کنیم، حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد جمعیت کشور را شامل میشود.
دبیر هیئت عالی نظارت بر سازمانهای صنفی کشور با بیان اینکه برخی قیمتها از طریق مسیرهای غیرشفاف تعیین میشود، تاکید کرد: در این مسیر برای شفافسازی قیمتها سامانه شفاف کشور را به همراه اتاق بازرگانی ایران خواهیم داشت.
شریعتمدار در پاسخ به پرسشی درباره تعدد سامانهها و اعتراض برخی اصناف توضیح داد: اعتراض به تعدد سامانهها نکته درستی است، چرا که طی بررسیها مشاده کردیم که برخی اصناف نسبت به همین سامانهها گلایهمند بودند، اما هدف اصلی ما شفافیت کل زنجیره بود.
وی درباره قانون پایانههای فروشگاهی و صورتحساب الکترونیکی اظهار کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت معتقد است که باید از ابتدا، یعنی از ماده اولیه تا مصرفکننده، یک جریان و زنجیره شفاف داشته باشیم. این موضوع را میپذیریم، اما بخشی از آن برمیگردد به بانک مرکزی و بخشی به وزارت اقتصاد و دارایی که در این زنجیره نیستند.
دبیر هیئت عالی نظارت بر سازمانهای صنفی کشور با اشاره به سامانه جامع تجارت افزود: سامانه جامع تجارت را در اختیار داریم که در بخش صادرات، به دلیل استفاده گسترده و بار بالای تراکنش، هرگونه اختلال به سرعت شناسایی و هشدار داده میشود؛ اما در بخش بازرگانی داخلی این سطح از نظارت و پایش هنوز محقق نشده است.
شریعتمدار ادامه داد: اصناف این موضوع را به طور جدی پیگیری کردند و صورتحساب الکترونیکی قرار است این خلأ را پر کند، دیگر همچون گذشته نیست که برای ایجاد شفافیت، دستورالعمل صادر کنیم و از واحدهای صنفی گزارشدهی بخواهیم.
وی خاطرنشان کرد: آمادگی کامل داریم که اصناف دارای پروانه کشور که به سامانههای فروش مجهز شدهاند، صورتحساب الکترونیکی صادر کنند؛ بخش اعظمی از آنها هماکنون در سراسر کشور این کار را انجام میدهند.
